motorcykel
motorcykel
Log ind | Nyhedsbrev | Sitemap
SØG:     
mc
Motorcykel Portal - alt om motorcykler Motorcykel Debat Søg efter info på alle danske motorcykel hjemmesider Tema om motorcykler Motorcyke Video Motorcykel Salg motorcykel

Webinterface til nyhedsgruppen dk.fritid.motorcykel


mc

Forfatter Armand
Dato Thu 13 Apr 2006 12:50:48 +0200
Nyhedsgruppe(r) dk.fritid.motorcykel
Emne Re: Kontrastyring / Balancestyring
 
Perminator skrev:
> Jeg har ikke været på Bronzekursus endnu, men det kommer til sommer.
> Kom lige med et bud på svingteknik:
>
Punkt ét for alle kørende er at følge kurvens inderkant med øjnene -
Især(!) i krisesituationer!!
Det er når man kigger ud på vejtræet i kurvens yderkant at man mister
det psykiske greb om situationen og drøner lige lukt ud i træet :-o

> Holde farten, kontrastyre, hvorved cyklen bliver lagt ned, finde svinget og
> balancen.

Glem det der kunstige med kontrastyring!
Kontrastyring er dét du fik ind på rygraden lige inden din far pillede
støttehjulene af din første cykel, så det kan du og det er dét der gør
at du overhovedet kan køre hen til det første sving :-|
Kør evt. en tur med kun højre hånd på styret og oplev at du rent faktisk
skubber med højre hånd for at dreje til højre :-o

> Faremomenter: Svinget skarpere end forudset, eller farten for høj

Hæ!
To sider af samme sag! ;-)

> .... Mere kontrastyring??

Kig indad i kurven og hold dig for guds skyld fra bremsen :-|
Hvis det kan lade sig gøre at bremse, er der så meget bid i dækkene at
du hellere skulle have drejet mere!

Brug af bremse under nedlægning kan have en oprettende virkning på
motorcyklen og et voldsomt træk i styret, hvilket kan forskrække en i en
grad så man refleksmæssigt kommer til at kigge ud "på vejtræet"!

Prøv at gøre det til en vane at råbe til dig selv hvad du godt ved der
skal gøres, selv ved mindre kriser - Dét kan være en god hjælp den dag
der virkelig er problemer :-o
Jeg selv befandt mig sidste sommer på en fremmed motorcykel på en
Autobahn-afkørsel der var langt skarpere end forventet og netop dén
model nærmest rejste sig lodret da jeg blot rørte forbremsen =:-o "Slip
og styr - SLIP og styyyyr" var den "egenkommando" der fik "vækket" mig
og reddet væk fra asfaltens yderkant og ind på rette spor igen (med en
puls på 200 men uden skrammer og brækkede lemmer) :-o

> Hvornår vælter man egentlig,

Når der ikke længere er tilstrækkeligt med vedhæftning - Så enkelt er det!
På en varm og tør sommerdag vil dét ofte først være efter(!) at
fodhvilerne har rørt asfalten - Ikke at dét er målet du skal sigte imod;
men nærmere et hint til at hvis fodhvilerne endnu ikke har været i, kan
du roligt styre dig igennem problemet hvorfor der IKKE skal gøres noget
desperat á rette op; bremse eller kigge ud i yderkurven :-|

> og hvilket hjul "taber" man ved kontrastyring.

Der er forhjulet der foretager den aggressive handling qua mer-styring,
og derfor også forhjulet der ender med at skride når der ikke længere er !
Det ses tydeligt ved Road Race, hvor styrt i starten hhv. midt i kurven
er forholdsvis udramatiske "100% nedlægninger" hvor man i slowmotion
(Eurosport?) kan se at forhjulet drejer desperat mere under det
langsomt(?) tiltagende styrt.

--
Armand.
mc
motorcykelTip en ven Tilbage til oversigt